פורום התייעצות פתוח להורים
 
 

פורום התייעצות פתוח להורים

ניהול פורום: לירן ילין, שיר בר אדון, יפעת חנמן וחן גלעדי

פרטים אישיים
* שם בפורום:
  שם פרטי:
  שם משפחה:
  דואל':
    (דואר אלקטרוני לא יופיע בפורום)

תוכן ההודעה
* נושא:
 
  תוכן:
  Bold Underline Italic Link
צפיה
 
עריכה

רשימת קישורים
שם קישור 1:
שם קישור 2:
שם קישור 3:
שם קישור 4:
שם קישור 5:


רשימת קבצים
שם קובץ 1:
שם קובץ 2:







סה"כ הודעות: 3
ילדה בת 9 התקפי זעם
ווילי
17:05 20.12.2020
הבת שלי בת 9. (אחת לפני אחרונה. אחות הקטנה שנה וחצי מתחתיה. יש ילדים גדולים יותר בבית) תמיד היתה חריפה ופיקחית. בעלת קסם רב ובעלת כריזמה ויכולת משחק (שקשורים לבעיה). בשנה-שנתיים האחרונות בכל פעם שמשהו לא לרוחה עושה הצגות של התקף זעם - יכולה לקלל, לשבור דברים, לקלקל דברים של אחרים. לכאורה לא שולטת בעצמה - אך בחוויה שלנו מדובר בהצגה ולא בזעם אמיתי. פשוט ככה יודעת לבטא את עצמה. לראיה, יכולה להרגע בשניה אם צריכה משהו.

בהדרגה ההתנהגות הולכת ומחריפה - יותר קללות וצעקות, עוברת גבולות חדשים. לא מעניין אותה אם יש אורחים בבית היא לא מתביישת בהתנהגות. אחר כך כשנרגעת מתביישת ומבינה מה עשתה לא בסדר.
ניסינו כמה כיוונים איתה - לא לתת לה יחס כשזה קורה וצמצום זכויות (פחות מסכים, אין חברות וכו') וניסינו שיחות ויחס חם ואוהב כשזה קורה ואחכ שיחות על איך יכלה לנהוג אחרת ואיך עוד לבטא את עצמה. בשני המקרים נחלנו כישלון. לתקופה גם ניסינו לתת פרס אחרי מספר פעמים שבהם מתגברת יפה אבל זה לא החזיק מעמד יותר מדי זמן. ההתנהגות משפיעה על כל הבית ומלמדת את הבת הקטנה התנהגות לא יפה.
אשמח מאוד להכוונה
תשובה מצוות הפורום
חן
00:36 22.12.2020
ווילי שלום,
נשמע שאת/ה מתמודד/ת עם קשיים יומיומיים לא פשוטים אל מול הבת. אנו בטוחים שזה דורש המון כוחות נפשיים וכמו שאמרת ניסיונות רבים להגיב להתנהגותה. תחילה, חשוב לשים לב מתי התקפי הזעם החלו ולנסות להבין מה היה הטריגר לכך - ציינת שזה התחיל בשנה-שנתיים האחרונות, האם קרה משהו בזמן הזה? משהו לפני כן? שעודד יותר את היווצרות ההתנהגות המרדנית והאלימה? הבנה של מקור ההתנהגות תוכל לעזור לטפל בה.

בנוסף, מומלץ לקרוא את הספר "ילד פיצוץ" של רוס גרין, בספר זה ד"ר רוס מציע התייחסות שונה לילדים נוקשים שלא מצליחים לעמוד בפני תסכולים ובכל פעם שמשהו לא מתאים להם "מתפוצצים", הוא טוען שהקשיים שלהם נובעים מחסך התפתחותי בשני כישורים חיוניים: גמישות ועמידה בתסכולים. העקרונות הבסיסיים להתמודדות עם קשיים אלו מהספר הם: צמצום העוינות בין הילד למבוגר, "צפיית מצבים" שבהם הילד עשוי להתפוצץ, יצירת סביבה "נוחה למשתמש" שבה יש פחות סבירות לפיצוצים, התמקדות בתקשורת ופתרון בעיות ולא בשכר ועונש, פיתוחי כישורי חשיבה ושליטה עצמית אצל הילד כך שיוכל להיות גמיש יותר ולהתנהל בצורה טובה יותר מול התסכול.

לגבי התגובה שניסיתם - שיחות ויחס חם ואוהב כשזה קורה ולאחר מכן לדבר איתה על איך יכלה לנהוג אחרת, זוהי תגובה שאכן מראה לילדה שהייתה צריכה להתנהג אחרת, אך ניתן גם לנסות את אחד מהעקרונות של הסמכות החדשה שגם דוגלת ב'לדבר אחר כך'. העקרון על פי הסמכות החדשה הוא "עקרון השהיית התגובה", כלומר המטרה היא לא להגיב באותו הרגע, אלא להצהיר בפני הילדה שההתנהגות הזו לא מקובלת ולהגיד לה שתדברו על כך בהמשך. המטרה היא להראות לילדה שאתם מחליטים איך מתנהגים בבית, ולא לדבר על כך בעת ההתנהגות הקשה משום שזה יכול ליצור הסלמה, יותר אלימות ועוינות.
חשוב מאוד באמת לחזור לילדה 'הלדבר אחר כך', ולמעשה לא לפתוח שיחה, אלא לציין בפניה - "היום הייתה התנהגות אלימה מצידך, אמרנו לך שאנו לא מקבלים התנהגויות כאלו אצלנו בבית. אנחנו נחכה כאן בשיחה עד שנחשוב ביחד על פיתרון להתנהגויות הללו". חשוב שהשיחה הזו תהיה בזמן נוח, שבו אף אחד מהצדדים לא בלחץ, ושהשיחה תיערך במקום שקט ללא הפרעות.

הסמכות החדשה דוגלת בשיטות בהן לא מגיעים עם הילד להסלמות, לשיחות מתלהמות. אלא מעבירים מסר מאוד ברור שההורים שלמים ומאמינים בו - שיש התנהגויות שאינן מתקבלות בבית. במידה ותרצי/ה לדעת עוד על עקרונות הסמכות החדשה, נשמח לפרט על כך.

בנוסף, במידה ותרגיש/י שיש צורך, נשמח לסייע גם דרך המרפאה לייעוץ/ הדרכה.
טלפון המרפאה – 03-9253186.

בהצלחה,
צוות הפורום.
ילדה בת 9 התקפי זעם
ווילי
22:53 24.12.2020
תודה רבה על התשובה המעמיקה!
מקרא:   אורח/ת אורח/ת    חבר/ה חבר/ה    פסיכולוג/ית פסיכולוג/ית    מנחה מנחה    מנהל/ת פורום מנהל/ת פורום    הודעה ראשית הודעה ראשית    עם תגובה עם תגובה    ללא תגובה ללא תגובה