פורום התייעצות פתוח להורים
 
 

פורום התייעצות פתוח להורים

ניהול פורום: יעל ארביב, אלירז בר אור, לירון רדיאן

פרטים אישיים
* שם בפורום:
  שם פרטי:
  שם משפחה:
  דואל':
    (דואר אלקטרוני לא יופיע בפורום)

תוכן ההודעה
* נושא:
 
  תוכן:
  Bold Underline Italic Link
צפיה
 
עריכה

רשימת קישורים
שם קישור 1:
שם קישור 2:
שם קישור 3:
שם קישור 4:
שם קישור 5:


רשימת קבצים
שם קובץ 1:
שם קובץ 2:







סה"כ הודעות: 2
חרדה ילד בן 9
שלי
00:17 18.06.2017
שלום רב בני בן 9 תלמיד כיתה ג , מאז תחילת כיתה א אינו מוכן לעלות לבד לכיתה בבוקר משער בית הספר ותמיד מחכה לחבר כדי לעלות איתו , במידה והגיע באיחור וכולם עלו לכיתה קשה מאוד לגרום לו לעלות והוא נכנס לפחד וחרדה ( היו גם פעמים שנאלצנו להחזירו הביתה) , לפני כשבועיים התחילה חרדה נוספת הוא נכנס לפחד שלא אגיע בזמן לקחת אותו מביה״ס ואנו מוכן ללכת לבית ספר הבקרים הופכים לסיוט ואם הצלחנו להגיע לבית הספר אז הצוות לוקח אותו בכוח , המצב מאוד לא נעים גם לנו וגם לילד ואנחנו חסרי אונים , כיצד נוכל לסייע לו?
תשובה לשלי
hadar1
 
11:39 18.06.2017
היי שלי,

מדברייך ניכר כי הקושי של בנך מול ביה"ס מתחזק בהדרגה. תחילה הוא חשש להיכנס לבד לכיתה ויצר תלות כלשהי בחבר כדי להתמודד עם התחושות הלא נעימות, וכשעליו להיכנס לכיתה בנוכחות כולם זה מלווה במתח רב. כעת נוסף גם החשש להישאר בביה"ס מעבר לשעות הנדרשות- במידה ותאחרי לקחת אותו (וגם אז הוא יישאר לבד מול הסביבה).

הדרך העיקרית להתמודדות עם חרדות היא באמצעות חשיפות- אנו חושפים את הילד בהדרגה לגורם המפחיד, ומספקים לו דרכים להתמודד עם הרגש השלילי. למשל: תוכלו להתחיל להגיע לביה"ס בימים ובשעות קבועות אחר הצהריים, ולעשות יחד ריצה מסביב למבנה ולספור זמנים. לאחר מכן בהדרגה תיכנסו אל הכיתה ובכל פעם ש'תעלו רמה' בהתמודדות, תחשבו על דרך משחקית או חווייתית לעשות זאת דרכה. בנוסף, נסו לחשוב יחד מה יכול לעזור לבנך להירגע- אולי להביא תה קר בבקבוק? לתרגל נשימות עמוקות? ללחוץ כדור רך? תרגלו זאת יחד במהלך החשיפות. חשוב להסביר לבנך את החוויה של החרדה- רגש שעולה בהדרגה ומגיע לשיא תוך 10 דקות לערך, ואז יורד. לכן אפשר גם להתמודד איתו- כי אנו יודעים שהוא יחלוף בקרוב. ההבנה של מה שהוא חווה עשויה להועיל לתחושת השליטה שלו.
שימי לב שאת החשיפות ניתן לבצע גם במהלך החופש הגדול- כהכנה לשנה הבאה.

אמצעי נוסף בו תוכלו להיעזר הוא תומכים- נסו לגייס קרובי משפחה, חברים ומורים שייקחו חלק בתהליך ההתמודדות. למשל: סבא שמתקשר לבנך אחרי הלימודים ומחזק אותו- "שמעתי שהיום היה לא קל להיכנס לכיתה אבל התמודדת והצלחת! כל הכבוד!".

מכיוון שאת מתארת הידרדרות במצב ושכעת בנך מתחיל לסרב ללכת לביה"ס, חשוב להקפיד על הפחתת האטרקטיביות שיש בהישארות בבית, תוך הגברת המשיכה לביה"ס. למשל: במידה ובנך לא הולך לביה"ס, אימרי "היום לא הצלחנו להתגבר, ומחר נחשוב מה נעשה אחרת כדי שתצליח ללכת לביה"ס, כמו כל התלמידים". בנוסף, יש לשלול מסכים (פלאפון, טלוויזיה, מחשב) כדי שההישארות בבית לא תהפוך לפרס אטרקטיבי, אלא תהיה חוויה משעממת ברובה (אז אולי כבר שווה ללכת לביה"ס, שם לפחות יש חברים לשחק איתם). במקביל, על הילד להתקשר בכל יום שהפסיד לחבר ולהשלים את החומר הלימודי, וכמובן בכל ערב להכין מערכת ולהתכונן ללימודים (גם אם טוען שלא יילך). כך אנו מעבירים מסר ברור לילד כי הוא תלמיד וכי עליו לעמוד בכל הדרישות המלוות בכך.
כדי להגביר משיכה לביה"ס, הילד יכול למשל לקבל שיחת טלפון מהמחנכת שתאמר לו כמה היה חסר בלימודים, וכי היא מצפה לראות אותו מחר בכיתה וכך גם החברים. בנוסף, ניתן להכין טבלה עם כוכבים להחליט שאחרי X ימים רצופים בביה"ס הילד יקבל פרס קטן.

לסיום, מכיוון שהמצב שאת מתארת נמשך כ-3 שנים, נמליץ לבחון את האופציה של טיפול פרטני לילד, שיכול להועיל להבנת המצוקה והמסוגלות להתמודד איתה.

המקרה שאת מתארת הוא מסוג המקרים בהם המרפאה לסמכות הורים מתמחה, ולכן אנו מזמינות אותך לפנות לטיפול במידה והצורך יעלה בהמשך.

מצורפים גם קישורים רלוונטיים לנושא.

בהצלחה רבה,
צוות הפורום.
מקרא:   אורח/ת אורח/ת    חבר/ה חבר/ה    פסיכולוג/ית פסיכולוג/ית    מנחה מנחה    מנהל/ת פורום מנהל/ת פורום    הודעה ראשית הודעה ראשית    עם תגובה עם תגובה    ללא תגובה ללא תגובה